Uanset om man er i det almene eller specialpædagogiske felt er den gode relation central for trivsel, udvikling og læring. Pædagogisk relationskompetence er at have viden og kunnen – både om relationelle forhold og om effektive læreprocesser.
Læs mere om ICDP niveau 1
Se video med ICDP i dagsinstitutionsområdet her -->
Se video med deltagere på uddannelse her ---->
Muligheden for at købe eget hold i institutionen.
Film: ICDP i daginstitutionsområdet
Film: deltagere på uddannelse
Fra bagsiden af bogen:
'Denne bog handler om hvad relationskompetence egentlig er, og hvordan vi kan udvikle et fagsprog om denne kompetence. Den peger samtidigt på, at gode relationer ikke er et mål i sig selv. Målet er at skabe robust og livduelige børn.'
Bogen giver konkrete anvisninger på, hvordan pædagogikken kan være med til at løfte det enkelte menneske op over sin egen snævre, lokale og tidsmæssige begrænsede horisont og ind i et komplekst fællesskab'.
'Kapitlerne tager udgangspunkt i den positive psykologis teoriunivers, der på fornem vis kobles sammen med ICDP'ens otte samspilstemaer og pointer fra synlig læring'.
Hæftet 'Professionel relationskompetence - en guide til inkluderende samspil'.
Fra bagsiden af hæftet:
'En god relation er kendetegnet ved, at det ene menneske rette sin opmærksomhed mod et andet menneske og handler på en sådan måde, at de andet menneske blomstrer og oplever sig inkluderet i fællesskabet.
Relationer styrker vores fornemmelse af at tilhøre et fællesskab. Når vi oplever nærvær, åbenhed og interesse hos andre øges vores menneskelige velbefindende, og vi oplever at have et godt liv.
Glæde, venlighed og anerkendelse er positive emotioner, der vitaliserer det relationelle forhold. - Og glade børn lærer bedre.
Men relationer kan også være besværlige.
Hæftet introducerer otte temaer for godt samspil, som de professionelle kan anvende i det pædagogiske relationsarbejde.'
Hæftet 'Pædagogisk relationsarbejde - børn med autisme'.
Fra bagsiden af hæftet:
'En god relation er kendetegnet ved, at det ene menneske rette sin opmærksomhed mod et andet menneske og handler på en sådan måde, at de andet menneske blomstrer og oplever sig inkluderet i fællesskabet.
I mødet med børn med autisme er det særligt afgørende, at den professionelle besidder evnen til at etablere et godt samspil, da disse børn har brug for særlig støtte i at indgå i en positiv relation.'
'Hæftet er et supplement til hæftet 'Professionel relationskompetence', og introducerer 8 temaer for godt samspil. Under hvert samspil findes konkrete og praksisnære beskrivelser af, hvordan det pædagogiske relationsarbejde kan tilgås i mødet med børn med autisme'.