Relationsbaseret konfliktarbejde i den pædagogiske sektor
Konflikter er en naturlig del af det menneskelige samspil og et livsvilkår – eller med andre ord en social realitet. Konflikter kan ikke tilsidesættes, uden samtidig at tilsidesætte demokrati og frihed (Ghandi).
Konflikter kan være frugtbare og lærerige, men det afhænger af måden, vi håndterer dem på. Dette grundsyn er med til at bevare den positive tilgang til de uoverensstemmelser der uundgåeligt vil opstå, når mennesker er sammen.
Et andet kardinalpunkt i vores grundsyn på konflikter og håndteringen af disse er, at de involverede parter, der har konflikten, også er dem der har de mest bæredygtige løsninger og udveje. Det betyder samtidig, at de løsningsforslag de voksne har kan være gode og velmenende, men sjældent langtidsholdbare - alene af den grund at de ikke kommer fra parterne selv.
I det daglige arbejde med konflikthåndtering i skole og daginstitution, er at det er vigtigt at understøtte de stridende parter i selv at finde, hvad der for dem måtte være tilfredsstillende løsninger eller udveje. Konflikterne skal gives tilbage til "ejerne".
Ugur Keviogly, Lærer og ICDP-træner og Anne Linder, Psykolog og Centerchef, har udarbejdet et kort praktisk hæfte med fokus på Interpersonelle konflikter: Konflikter mellem to eller flere børn i det pædagogiske rum. Men tilgangen kan også anvendes til gruppekonflikter, hvor børn og unges strides indbyrdes.
Hæftet 'Relationsbaseret konfliktarbejde'
Indhold:
Hvad er en konflikt?
Konfliktens dynamik
Konflikt i børnehøjde
Typer af børnekonflikter
Relationsbaseret konflikthåndtering
Krav til mediator
Konfliktmæglingens faldgruber
Opstart af konfliktmæglingsmøde
Konflikt-skiven - konfliktmæglerens drejebog
- Fase 1 Psykologisk kontrakt
- Fase 2. Udredning.
- Fase 3. Fælles beskrivelse af konflikten
- Fase 4. Løsningsforslag – Nye handlinger
- Fase 5 Afrunding og aftaler
Eksternaliseringsmodeller
- Konflikttrappen
- Relationscirklen
- Vera
- Sommerfuglen
Hvis du vil vide mere så kontakt Centerchef Psykolog Anne Linder
Se også: Relationsbaseret sprogarbejde
Se også: ICDP og tilsyn
Se også: ICDP-certificering af institutioner
Se også: Arbejdet med børnekonventionen
Se også om arbejdet med ICDP i børnegrupper: Empati i børnehøjde
Se også: ICDP og forældre