Tilsyn i daginstitutionerne

Mange daginstitutioner ønsker at inddrage ICDP i deres tilsyn. I løbet af 2024 udvikler vi et tilsynskoncept der afspejler det kompetenceløft der er sket i en organisation hvor ledere og medarbejdere arbejder med ICDP.

ICDP indgår som et fælles fagteknisk sprog for refleksioner om målene og emnerne i den nye styrkede pædagogiske læreplan, hvis hovedindhold er:

  • Det fælles pædagogiske grundlag
  • De seks læreplanstemaer
  • Brede pædagogiske mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

I 2024 har vi indledt et samarbejde med Be-Coming v Sebastian Damkjær-Ohlsen omkring tilsyn af de relationelle miljøer

Nogle kender måske Sebastian fra den meget positivt omtalte bog  Ledelse af kvalitet i daginstitutioner fra Dansk Psykologisk Forlag, eller fra konferencer mv.

Begge parter er optaget af hvordan vi sammen kan understøtte det gode børneliv, og vi arbejder nu konkret med at udvikle et koncept for tilsyn af de relationelle miljøer. Ambitionen er at udvikle et tilsynskoncept der er håndterbart og skaber konkrete handleanvisninger til en opdateret praksis.

I den forbindelse vil der november 2024 blive udgivet hæftet ’Tilsyn af det relationelle miljø i daginstitutioner’.

Hvis du vil vide mere så kontakt Centerchef Psykolog Anne Linder 

Se også: ICDP-certificering af institutioner

Se også: Arbejdet med børnekonventionen

Se også om arbejdet med ICDP i børnegrupper: Empati i børnehøjde

Se også: ICDP og forældre 

Den styrkede pædagogiske læreplan (Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet) med ICDP i midten som omdrejningspunkt