Tilsyn og udvikling af det relationelle miljø i daginstitutioner

- Udviklende omsorgsøjeblikke

Mange daginstitutioner ønsker at inddrage ICDP i deres tilsyn. Dansk Center for ICDP har udviklet et tilsynskoncept der afspejler det fokus der er på det relationelle forhold i en organisation der arbejder med ICDP. Tilsyns- og udviklingskonceptet tager afsæt i ICDP-programmet, hvis grundlæggende formål er at gøre voksne sensitive overfor børns behov og grundlæggende løbende at opkvalificere de professionelles evne til at møde børn på børnenes præmisser.

I et sundt miljø udvikler børn

  • Emotionelle kompetencer
  • Kognitive kompetencer
  • Sociale kompetencer

En grundforudsætning for at kunne løfte kravet om at skabe et udviklingsstøttende miljø beror på de professionelles relationskompetence.

Til brug for tilsyn og udvikling i daginstitutioner er der november 2024 udgivet et hæfte ”Tilsyn og udvikling af det relationelle miljø” i 2 udgaver, Daginstitution og dagpleje, og udviklet en række observations- og scoringsark. ICDP´s observations- og scoringsark, vurderer ikke på de færdigheder børnene har, eller de faglige kompetencer den enkelte medarbejder har. Der observeres udelukkende på de pædagogiske handlinger som der kommer til udtryk i samspillet.

Hæftet ”Tilsyn og udvikling af det relationelle miljø - Dagpleje'

Hæftet ”Tilsyn og udvikling af det relationelle miljø - Daginstitution'

Det er tanken, at tilsynet kan supplere de øvrige tilsynskoncepter der anvendes i kommunen.

Hæftet er udviklet i samarbejde med Sebastian Damkjær-Ohlsen – kendt fra ”Ledelse af kvalitet i Dagtilbud” fra Dansk Psykologisk forlag, 2022.

Vil du vide mere så kontakt Centerchef Psykolog Anne Linder annelinder@danskcenterfor-icdp.dk

Se også: ICDP-certificering af institutioner

Se også: Arbejdet med børnekonventionen

Se også om arbejdet med ICDP i børnegrupper: Empati i børnehøjde

Se også: ICDP og forældre 

Hæftet ”Tilsyn og udvikling af det relationelle miljø - Daginstitution”

 

Skema til Tilsyn