Krig, terrortrusler og radikalisering er en del af vores samtid, og den teknologiske udvikling isolerer os i stigende grad på sociale platforme sammen med meningsfæller der mener det samme som os. Demokratisk sindelag handler om - ud fra en grundlæggende respekt - at ville den demokratiske dialog på trods af uenighed.

I den pædagogiske sektor drøftes ofte hvordan pædagogikken kan leve op til sit ansvar om at understøtte demokratiet. Sammenhængen mellem det pædagogiske møde og demokratifremmende indsatser er et komplekst felt, hvor det kan være svært at begribe at det nære samspils mikroskopiske processer har en grundlæggende betydning for kvaliteten af det store fællesskab vi kalder samfundet.

Demokratifremmende indsatser kræver sensitivitet og relationel kompetence, for det er gennem det relationelle samspil vi kan skabe eller genskabe vores evne til vise medfølelse og styrke vores oplevelse af samhørighed.

I bogen 'Sensitivering af organisationer - Psykologisk tryghed, resonans og ledelse', Dafolo 2023, udfolder vi hvordan Relationel kapital, Social kapital og ICDP spiller sammen i udviklingen af et demokratisk sindelag. 

Læs også om arbejdet med demokratisering i hæftet 'Arbejdet med  Børnekonventionen og Demokratiet i den pædagogiske sektor'.

Læs om arbejdet med Empati i børnegrupper.

Læs: De 8 samspilstemaer i ICDP.

Læs: ICDP er et sensitiveringsprogram. 

Læs: Børnekonventionen og arbejdet med demokratisering i den pædagogiske sektor

 

Modellen fra ”Samspil til udvikling af demokratisk sindelag” illustrerer den tætte forbindelse der er mellem  samspillets mikroskopiske relationelle processer og et udviklingen af et demokratisk samfund. Modellen læses nedefra og op.
Modellen er med i hæftet: Arbejdet med Børnekonventionen og demokratiet i den pædagogiske sektor, Forlaget Relatuz, 2023, Lena Søgaard og Anne Linder