Effekt skole
En svensk effektstudie fra skoleområdet har undersøgt effekten af at anvende ICDP i det didaktiske arbejde i klasseværelset. Studiet viser at elevernes læring og præstationer er forbedrede sammenlignet med deltagende kontrolskoleklasser. Baseret på undersøgelsens resultater peger studiet på potentialet ved at afprøve og udbrede ICDP som interventionsmodel i skolen, idet ICDP kan bidrage til at styrke elevernes læringsudbytte, den positive lærer-elev-relation og i tillæg styrke lærerens oplevelse af mestring og arbejdsglæde.
Se artikel publiceret i Scandinavian Journal of Educational Research: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00313831.2019.1705898
Læs mere om ICDP og forskning og evidens her: Forskning - Dansk Center for ICDP
Film som viser arbejdet med ICDP
Mølleholmskolen i Høje Taastrup har styrket trivslen og hævet karaktergennemsnittet markant, siden skolen er blevet certificeret ICDP-institution.
Et højt karaktergennemsnit er ikke det primære mål med ICDP. Der fokuserer vi på trivslen blandt både børn og voksne. Men én af grundindstillingerne er også, at børn lærer bedst, når de trives. Og det har de oplevet på Mølleholmskolen i Høje Taastrup. Der smitter trivslen nemlig af på karaktererne.
Skolen er den første certificerede ICDP-institution og alle 170 ansatte har været igennem ICDP Niveau 1-uddannelsen, ligesom de har uddannet trænere, der uddanner nye kolleger og andre, som står for forældregrupper.
Nu viser tal fra uddannelsesstatistik, at skolen har de bedste tal for trivsel blandt elever i 4. – 9. klasse i kommunen – på trods af at den ligger i det mest belastede område og tidligere har haft store trivselsudfordringer.
Og i Cepos’ statistik over, hvordan skolerne klarer sig karaktergennemsnit-mæssigt i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, har afgangsklassen 24’ opnået et samlet karaktergennemsnit hele 0,7 point højere end forventet. Sidste år løftede de gennemsnittet med 0,2 point.
Det gør at skolen i 2024 rangerer som nr 36 af samlet 1408 skoler i landet – og som den eneste i Høje-Taastrup Kommune, der formår at løfte gennemsnittet.
Læs mere her: https://danskcenterfor-icdp.dk/relationsarbejde/undervisningseffekt/
Effekt af sociale og emotionelle færdigheder på demokratiske deltagelse
I forhold til befolkningens deltagelse i demokratiske valghandlinger er der forskning der viser at en indsats i de unge år omkring skolestart kan have en positiv indflydelse. I den videnskabelige artikel ‘Promoting Voter Turnout: an Unanticipated Impact of Early-Childhood Preventive Interventions’ (låst artikel på https://link.springer.com/article/10.1007/s11121-021-01275-y ) er det beskrevet hvordan politisk socialisering i børns påvirkelige år er vitalt for udviklingen af politisk stillingtagen og adfærd som voksen, hvilket er formuleret som Impressionable Years Hypothetis (påvirkelige-år-hypotesen). Ifølge denne teori er interveneren i barndommen i forhold til udviklingen af bl.a. børnenes sociale og emotionelle færdigheder, som emotionel genkendelse og selvregulering og evnen til at udsætte belønning, af stor vigtighed, da dette har indflydelse på om man stemmer, og at dette modnes i de tidlige voksenår. Langtidsstudier viser at individer der scorer højt på sociale og emotionelle færdigheder er mere tilbøjelige til at stemme i voksenalderen. Disse studier klarlægger dog ikke om der er en kausalitet mellem færdighederne og tilbøjeligheden til at stemme – de tydeliggør alene at de følges ad. Med baggrund i denne viden viser artiklen hvordan der er designet et studie som beskriver effekten af at der i 1993 er arbejdet med udviklingen af sociale og emotionelle færdigheder i en række førsteklasser gennem dette skoleår. Da der måles på elevernes stemmeprocent ved demokratiske valg i USA i 2016, hvor deltagerne er i midten af trediverne, kan det registreres at de har 10,4 % højere stemmeprocent end en kontrolgruppe. Forskerne beskriver at 30-50% af denne stigning på 10,4 % kan tilskrives elevernes udvikling af sociale og emotionelle færdigheder. Evnen til at indtræde i og kunne praktisere disse færdigheder i et fællesskab på et mikroplan følges altså med en højere deltagelse i valghandlinger på makroplan. Vi må vente spændt på studier der påviser en årsag-virkning, altså en kausalitet mellem det ene og det andet, men indtil de foreligger, kan man jo godt i troen på at denne kausalitet vil være mulig at påvise, begynde at arbejde med udviklingen af færdighederne hos børnene, i håbet om en positiv effekt.
Læs mere om sammenhængen mellem ICDP og demokrati her: ICDP og demokrati - Dansk Center for ICDP
Se film om ICDP her til højre.
Læs også om arbejdet med demokratisering i hæftet 'Arbejdet med Børnekonventionen og Demokratiet i den pædagogiske sektor'.
Læs om arbejdet med Empati i børnegrupper.
Læs: De 8 samspilstemaer i ICDP.
Læs: ICDP er et sensitiveringsprogram.
Læs: Børnekonventionen og arbejdet med demokratisering i den pædagogiske sektor