Ved overgang fra daginstitution til skole indtræder både børnene og forældrene i nye fællesskaber
Arbejdet med empati i børnegrupper samt forældregrupper kan lette overgangen mellem daginstitution og skole for både børn og forældre, og hjælpe til at skabe gode fællesskaber hvor alle trives.
Empati i børnegrupper
En børnegruppe som har stærke relationer kan skabe gode fællesskaber hvor alle børn trives.
Et samarbejde mellem børnehave og indskoling omkring brugen af ’Empati i børnehøjde’ kan understøtte etableringen af de nye fællesskaber i skolen.
Ved at arbejde med Empati i børnehøjde får børnene et fælles sprog for empati, relationer og samspil i fællesskabet og får øje på de gode øjeblikke – Stjernestunderne – som de har med andre.
Der er udviklet materialer til både børnehave og indskoling med de gennemgående figurer Relatuz og Empatine.
- I materialet til børnehaven er der lavet oplæsningsbøger og Relatuz og Empatine indgår i materialet som to dukker.
- I materialet til indskolingen optræder Relatuz og Empatine i en lang række materialer og aktiviteter for understøttelse af arbejdet med relationer og samspil i børnegruppen.
Det er muligt at arbejde med Empati i børnehøjde som en selvstændig indsats i henholdsvis børnehave og i indskoling.
Det er også muligt på tværs af børnehave og indskoling, f.eks. i forårs-SFO, at aftale hvordan materialet i dets to udgaver kan lette og forberede en overgang mellem institutionerne, ved at give børnene et fælles sprog for gode relationer og godt samspil og dermed mulighed for at beskrive og deltage i at etablere nye gode fællesskaber hvor alle trives.
- Se mere om materialet Empati i børnehøjde i Daginstitutionen: Empati i Dagtilbud - leg empati ind hos børnene
- Se mere om materialet Empati i børnehøjde i Indskolingen: Sådan arbejder du med børns empati i indskolingen
Materialet ’Empati i børnehøjde’ er udviklet med udgangspunkt i de 8 samspilstemaer fra ICDP. Professionelle på børneområdet kan arbejde med materialet uden forudgående kendskab til ICDP.
Forældregrupper
Ved overgangen fra daginstitution til skole oplever også mange forældre at de skal indtræde i et nyt forældrefællesskab som støtter op om et fællesskab hvor alle børnene trives.
Her gives tre bud på hvordan dette kan foregå:
1. I daginstitutioner og skoler hvor pædagoger og lærere er uddannet i ICDP, der gennemføres ofte en introduktion på forældremøder til ICDP og de 8 samspilstemaer Nogle gange vises der også videoer fra platformen Dansk Center for Relationer. f.eks. Når dit barn ikke vil i børnehave. 2-5 år. - Dansk Center for Relationer
2. I nogle institutioner er der personale der er uddannet i og gennemfører relationsbaseret forældrevejledning med grupper af forældre.
Målet for den relationsbaserede forældrevejledning er, at:
- Øge forældrenes viden om deres barns behov – følelsesmæssigt, intellektuelt og socialt
- Skabe nye relationelle handlemuligheder
- Give støtte til forældrenes refleksion over deres egen forældrerolle
- Give støtte til at forstå den følelsesmæssige kommunikation
Personalet der gennemfører grupper med relationsbaseret forældrevejledning er uddannet som ICDP Niveau 2P Forældrevejleder.
Læs mere under: ICDP og forældre.
3. Desuden er det selvfølgelig også muligt, - dersom det i børnehaven eller skolen er blevet besluttet, at arbejde med materialerne fra "Empati i Børnehøjde” for børnehave eller indskoling, - at personalet gennemfører temamøder med forældrene om hvordan de kan støtte op om børnenes etablering af fællesskaber hvor alle trives.
Video og artikler på Dansk Center for Relationer
På platformen Dansk Center for Relationer er der adgang til en lang række videoer og artikler som kan benyttes til at understøtte arbejdet med relationer og samspil.


